Zona de Baixes Emissions (ZBE)

Administració GremiTMC,

La  Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona serà l'equivalent a 20 vegades Madrid Central. La Ciutat Comtal ja té a punt tots els preparatius per posar en marxa el seu veto als cotxes més contaminants. Una mesura que s'implantarà a partir del 2020 i ha aconseguit tirar endavant gràcies a la cooperació entre els Ajuntaments de Barcelona, l'Hospitalet, Sant Adrià, Cornellà, Esplugues de Llobregat i la Generalitat.

Es tracta d'una zona que abasta pràcticament tota la ciutat de Barcelona, incloent part de les zones confrontants amb les ciutats veïnes. Una ordenança de gran calat que pretén remodelar el trànsit en prohibir accés a una gran quantitat de cotxes, una afluència d'uns 50.000 vehicles segons la xifra estimada per les autoritats. El que representaria aproximadament el 23% del parc que habitualment circula per les vies afectades.

Quins vehicles podran accedir a Barcelona? Què excepcions s'estudien? ¿Caldrà fer alguna cosa per poder passar? Aquestes preguntes i altres dubtes són les que intentarem aclarir aquí. Aquests són tots els detalls de la nova Zona de Baixes Emissions de Barcelona.

Quan entra en vigor i quins dies s'aplicarà

La mesura entra en vigor a partir de l'any que ve, en concret a partir de l'1 de gener de 2020. No obstant això, a diferència d'altres ciutats com Madrid, únicament serà efectiu els dies feiners entre setmana. De dilluns a divendres entre les 07: 00h i les 20: 00h.

Els caps de setmana i festius la circulació no estarà restringida per defecte. Sí que ho estarà durant la setmana, quan habitualment moltes persones agafen el cotxe per anar a treballar o anar a estudiar.

Tant l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat o la resta d'ajuntaments treballen de manera conjunta, de manera que la normativa serà equivalent independentment de la ciutat.

Què comprèn la Zona de Baixes Emissions de Barcelona

La Zona de Baixes Emissions té una superfície total de 95 quilòmetres quadrats, que inclou la totalitat de Barcelona dins de les rondes i àmbits de municipis circumdants de Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Cornellà de Llobregat. En comparació, la zona central de Madrid té una extensió de 4,7 km².

Queden excloses algunes zones de Barcelona com la Zona Franca-Industrial, el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes. En el límit nord-est s'inclouen els districtes de Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí i part de Sant Adrià de Besòs. A l'extrem nord-oest s'inclouen zones d'Esplugues de Llobregat, Cornellà i l'Hospitalet de Llobregat, mentre que s'inclouen els districtes de Gràcia, Sant Gervasi i Les Corts. A la frontera sud-est s'inclou Esplugues de Llobregat, Cornellà i l'Hospitalet de Llobregat i limita amb els districtes de Les Corts i Sants-Montjuïc. Sí que es podrà circular per les pròpies rondes de Dalt i Litoral.

La zona de Baixes Emissions de Barcelona segueix sent petita en comparació amb la de Londres (1.508 km²) o la de moltes de les zones de restricció de trànsit que hi ha a Europa des de fa una dècada.

Quins vehicles podran accedir

Només podran accedir aquells vehicles que disposen de l'etiqueta de la DGT amb el distintiu ambiental. Aquests són els vehicles que no complirien amb aquest requisit:

Turismes amb motor de gasolina anteriors a EURO3( aprox. any  2000) i turismes amb motor dièsel anteriors a EURO4 (aprox. any 2006).

Motos i ciclomotors matriculats abans del 2003, anteriors a Euro 2.

Es tracta d'una reducció dràstica, on s'espera que gairebé una quarta part dels cotxes que habitualment recorren Barcelona es vegin afectats. Segons l'informe Dades bàsiques de Mobilitat de 2017, la intensitat mitjana de vehicles que circulen per les principals vies urbanes de la ciutat és de 360.618 vehicles, 242.868 ho fan per les rondes i 123.990, pels accessos.

Inicialment s'espera que afecti uns 50.000 vehicles, que s'ampliaria fins als 125.000 en els propers quatre anys a mesura que augmenti el volum de cotxe afectats per les diferents restriccions.

Segons explica l'Ajuntament, no serà obligatori tenir enganxada l'etiqueta ambiental. En comptes d'això, s'instal·laran unes 70 càmeres de seguretat en les sortides de les rondes i diverses vies urbanes que podran llegir la matricula automàticament.

Què excepcions es contemplen

La Zona de Baixes Emissions afecta molts conductors, però també s'han establert nombroses excepcions. Per exemple, quedaran exempts els casos de mobilitat reduïda i els serveis funeraris. També els cotxes de policia, bombers, serveis mèdics i Protecció civil queden fora.

Es preveu una moratòria d'un any als vehicles professionals de transport de mercaderies (N1, N2 i N3) i de transport col·lectiu (M2 i M3), com autocars, camions o furgonetes, de manera que hi hagi marge a les empreses per renovar els seus flotes.

Es preveu una moratòria d'un any als vehicles professionals de transport de mercaderies (N1, N2 i N3) i de transport col·lectiu (M2 i M3), com autocars, camions o furgonetes, de manera que hi hagi marge a les empreses per renovar els seus flotes.

Però probablement el que més interessi al gruix dels barcelonins és que els conductors podran saltar-se el veto fins a 10 dies sense justificació. Però ull, perquè caldrà sol·licitar-ho mitjançant circular. Caldrà anar a un registre a través del web de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i tindrà una vigència de 24 hores. També caldrà sol·licitar-ho amb 24 hores d'antelació. En cas de no fer-ho es podrà rebre la sanció, tot i que es podrà reclamar si la sol·licitud d'excepció ha estat realitzada.

Es tracta d'excepcions concretes per si volem anar a passar la ITV, hi ha una urgència o un compromís familiar. L'AMB crearà unes oficines d'atenció als afectats per resoldre qualsevol incidència.

Sancions i multes de fins a 1.800 euros

Les multes començaran a arribar a partir de l'1 d'abril, quatre mesos després de la implantació de la Zona de Baixes Emissions. Unes sancions que oscil·laran entre els 200 i 1.800 euros. És a dir, durant els primers mesos seran un període informatiu sobre la seva posada en marxa, on únicament s'informarà de la infracció. Serà a partir d'abril quan això comporti multa.

• Infraccions lleus: sancions de 200 a 499 euros. S'aplicaran a motos, furgonetes i turismes amb una massa màxima autoritzada de 3,5 tones (categories L, M1 i N1).

• Infraccions greus: sancions de 500 a 999 euros. Aniran a autocars, camions i furgonetes més grans (categories M2, M3, N2 i N3).

• Si la infracció lleu es produeix en un episodi de contaminació declarat, passarà a greu, i les greus a molt greus, amb multes d'entre 1.000 i 1.803 euros.

Aquestes sancions podran incrementar en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable.

Què s'espera aconseguir

Aquesta proposta d'ordenança haurà de ser aprovada en el ple de l'Ajuntament de Barcelona i la resta de ciutats al desembre. L'objectiu, com ha descrit Janet Sanz, tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, és el de lluitar contra la contaminació. "El que volem no és sancionar a ningú, sinó que tothom sigui coresponsable d'una problemàtica que tenim que mata 350 persones l'any".

Segons Damià Calvet, conseller de Territori de la Generalitat, aquesta Zona de Baixes Emissions és "una mesura estructural, no conjuntural". I apunta més enllà, ja que ha anuncia que pretén ampliar aquest model a "totes les ciutats grans de Catalunya".

La previsió és intentar reduir durant els primers anys el nombre d'emissions de partícules NOx en un 15% i les de CO2 en un 6%. També s'espera que el volum d'usuaris del transport públic augmenti en un 20%.

Comentaris


Per comentar, si us plau inicia sessió o crea't un compte
Modificar cookies